-->
हाई स्पीड पर हार्ड क्यों होता है स्टीयरिंग, अच्छा या बुरा (Why steering becomes hard at high speed, good or bad)

हाई स्पीड पर हार्ड क्यों होता है स्टीयरिंग, अच्छा या बुरा (Why steering becomes hard at high speed, good or bad)

हाई स्पीड पर हार्ड क्यों होता है स्टीयरिंग, अच्छा या बुरा (Why steering becomes hard at high speed, good or bad)

कम स्पीड पर कार के स्टीयरिंग का लाइट होना और तेज स्पीड पर हार्ड होना या वेट गेन करना अच्छा माना है. कभी सोचा कि आखिर तेज स्पीड पर कार स्टीयरिंग हार्ड क्यों हो जाता है और आखिर क्यों अच्छा हैं, क्या ड्राइविंग और सेफ्टी से कोई कनेक्शन है या नहीं? चलिए, समझते हैं.
It is considered good for the steering of the car to be light at low speed and hard at high speed or gaining weight. Have you ever wondered why car steering becomes hard at high speed and why it is good? Is there any connection with driving and safety or not? Come on, let's understand.

जब कार को बनाया जाता है, तभी ध्यान रखा जाता है कि हाई स्पीड होने पर कार का स्टीयरिंग थोड़ा सा वेट गेन (वजन आना या हार्ड होना) कर ले ताकि कार को ज्यादा स्टेबल रखा जा सके और ड्राइवर का अच्छा कंट्रोल रहे. दरअसल, जब हाई स्पीड पर होते हैं तो स्टीयरिंग का थोड़ा सा मूवमेंट कार की मूविंग डायरेक्शन पर असर डालता है. 
When a car is made, it is kept in mind that at high speed the steering of the car should gain a little weight (gain weight or become hard) so that the car can be kept more stable and the driver can have better control. Actually, when at high speed, a slight movement of the steering affects the moving direction of the car.

ऐसे में अगर हाई स्पीड पर भी स्टीयरिंग लाइट्स वेट रहेगा तो वह थोड़ा-थोड़ा शेक कर सकता है, जिससे कार अनस्टेबल हो सकती है और उसपर कंट्रोल कम हो सकता है. यह हादसे का कारण बन सकता है. यानी, स्टीयरिंग की ऐसी ट्यूनिंग हाई स्पीड पर सेफ्टी बढ़ाती है.
In such a situation, if the steering light remains heavy even at high speed, it may shake a little, due to which the car may become unstable and control may be reduced. This can cause an accident. That is, such tuning of steering increases safety at high speed.

जिन कारों में ड्राइविंग मोड्स आते हैं, उनमें जैसे परफॉर्मेंस-स्पेसिफिक मोड (स्पोर्ट्स मोड आदि) लगते हैं वैसे ही स्टीयरिंग वेट गेन करता है. जो भी परफॉर्मेस ओरिएंटेड कारें होती हैं, उनमें स्टीयरिंग व्हील थोड़ा हार्ड होता है.
In cars that come with driving modes, the steering gains weight just as performance-specific modes (sports mode, etc.) are engaged. In all performance oriented cars, the steering wheel is a bit hard.

कुल मिलाकर हाई स्पीड पर स्टीयरिंग हार्ड होना सेफ्टी और स्टेबिलिटी के लिए जरूरी है. हालांकि, ध्यान रखें कि अगर लगता है कि कार का स्टीयरिंग सामान्य से ज्यादा हार्ड है, तो कार को मैकेनिक के पास लेना चाहिए.
Overall, hard steering at high speeds is essential for safety and stability. However, keep in mind that if it seems that the steering of the car is harder than usual, then the car should be taken to a mechanic.

0 Response to "हाई स्पीड पर हार्ड क्यों होता है स्टीयरिंग, अच्छा या बुरा (Why steering becomes hard at high speed, good or bad)"

Post a Comment

Thanks